vrijdag 19 februari 2010

Dissel40 staat nu ook op Funda!

zaterdag 28 november 2009

Dissel 40 is te koop


Vandaag is dan de kogel door de kerk en zet ik mijn geliefde huisje te koop. De reden is dat Sandra en ik samen willen gaan wonen. We zijn nu op zoek naar een mooie woning in landelijk gebied met een stukje grond.

En natuurlijk is het ook een experiment, want ik bied mijn huis geheel gemeubileerd te koop aan. Dat lijkt een unicum, want googlen op gemeubileerde koopwoning levert niet veel treffers op. Ik ben dus erg benieuwd of er kopers op af komen.

De verkoop gaan we in eerste instantie zelf doen, dus zonder makelaar. Ik ben lid van Eigen huis en via hun website kun je je woning aanmelden. De woning komt dan ook op de huizensite http://www.jaap.nl/ terecht.

vrijdag 14 november 2008

Het recyclemeubel

Al een jaar geleden wilde ik naast de koelkast een een kastje bouwen om oud papier, glas en dergelijke op te slaan. Ik had al een ontwerp gemaakt. De werktekening was al klaar.


Werktekening recyclekastje

Nu ben ik er eindelijk aan toegekomen. Eerst heb ik het frame gemaakt van Eliotti. Maar toen ik het op de plek pastte, bleek dat het niet goed stond. De lijnen van de koelkast lopen niet door en het kastje oogt te hoog.


Gebouwd volgens tekening

Ja, ik had natuurlijk eerst een mockup moeten maken.


Lijnen lopen niet door

Maar goed, verder had ik nog niets gemaakt, dus snel de zaag er in en daarna liepen de lijnen wel netjes door.


Het kastje aangepast

Eerst had ik aan klepkastjes gedacht, dus een deksel dat voorover kiept met een bak er achter. Maar omdat het kastje nu lager is en de hoogte van een klep te laag om te draaien, heb ik er laden van gemaakt.

De laden zijn van 9 mm multiplex.


Een lade

Alle andere kastjes hebben een bovenblad dat is ingelegd met bamboeparket. Maar helaas is het parket op en niet meer te koop bij IKEA. Ik had nog wel wat fineer van de eettafel, dus dat heb ik er op geplakt. Eerst heb ik de opstaande rand zwart geverfd en daarna het fineer op het blad gelijmd en vastgestreken. Door de warmte van de strijkbout plakt de lijm sneller vast.


Het bovenblad


Vaststrijken van het fineer
Het fineer is gelakt met twee lagen acryl meubellak.

Het fineer gelakt
De laden lopen op ladegeleiders met kogellagers. Gewoonlijk gebruik ik geleiders met kunststofwieltjes. Dat is makkelijker omdat ze wat meer speling hebben. Je hoeft je kastje niet zo precies te maken. De kogellagergeleiders hebben eigenlijk geen speling, dus alles moet precies passen en rechthoekig zijn.
Geleiders met wieltjes met een lengte van 25 cm waren niet in de bouwmarkt verkrijgbaar, vandaar.


De ladegeleiderails

De laden had ik iets te smal gemaakt. Door er een dun stukje hout op te plakken kon ik ze precies pas maken tussen de ladegeleiders. Uiteindelijk paste het toch nog niet helemaal lekker omdat ik het kastje en de laden niet precies rechthoekig had gemaakt.

Opdikken van de lade om deze pas te maken

De laden zitten er een beetje scheef in, maar waarschijnlijk valt mij dat alleen op.

Glas in de lade

Papier, glas en lege bierflesjes passen prima in de laden.


Het recyclekastje

Nadat ik het kastje opgesteld had en vastgeschroefd aan de kolom er achter, vond ik de ruimte er boven wat leeg aandoen. Daarom heb ik er een mobile boven gehangen. De mobile is een cadeau van Sandra voor in de tuin, maar in de winter kan hij mooi boven het kastje hangen.


De ruimte boven het kastje gevuld met een mobile

Al met al nog best een tijdrovend projectje, maar het staat mooi bij de andere rode meubels en het is erg praktisch.

Labels: ,

dinsdag 4 november 2008

De 11 eigenschappen van kleur

Behalve een theorie van vorm (zie 15 eigenschappen) heeft Alexander ook een theorie van kleur. De theorie draait om het begrip "inner light" waarmee Alexander bedoelt dat een combinatie van kleuren lijkt op te lichten, of licht uit lijkt te stralen. De theorie heb ik hier heel kort door de bocht weergegeven. Alexander heeft vele tientallen pagina's en heel veel foto's nodig om het uit te leggen. Dus als je denkt: "Ik snap het niet" of "Ik zie het niet", dan ligt het waarschijnlijk aan mijn weergave. Lees het dan na in The Nature of Order deel 4.

In objecten die "inner light" hebben herkent Alexander de volgende 11 eigenschappen:

  1. Hierarchy of colors
  2. Colors create light together
  3. Contrast of dark and light
  4. Mutual embedding
  5. Boundaries and hairlines
  6. Sequence of linked color pairs
  7. Families of color
  8. Color variation
  9. Intensity and clarity of individual color
  10. Subdued brillance
  11. Color depends on geometry

Hierarchy of colors
Een compositie bevat een aantal kleuren, waarbij het beslagen oppervlak als volgt verdeeld is over de kleuren:

  • een hoofdkleur beslaat 70-80 % van het oppervlak
  • een tweede kleur beslaat circa 20-25%
  • accentkleuren beslaan enkele procenten.

Henry Matisse: The Dessert: Harmony In Red

In dit schilderij van Matisse is de hoofdkleur rood prominent aanwezig, gevolgd door donkergroen. Geel, bruin, blauw en zwart zijn in kleine hoeveelheden aanwezig.


Vincent van Gogh: Sterrennacht boven de Rhone

In de Van Gogh is de hoofdkleur donkerblauw met een grote vlek lichtblauw. Het geel van lampen en sterren is in kleine hoeveelheden aanwezig.

Colors create light together
Alexander is hier niet zo duidelijk over (of ik begrijp het niet) maar de essentie hiervan is dat "light" niet gemaakt wordt door een enkele kleur maar door twee of meer kleuren die aan elkaar genzen en "tegen elkaar praten". Soms is dat omdat het complementaire kleuren zijn (rood en groen, geel en paars, blauw en oranje), maar dat is niet echt nodig.


Vincent van Gogh: Het nachtcafé

In het schilderij Het nachtcafé gebruik Vincent van Gogh de complementaire kleuren rood en groen.

Contrast of dark and light
Een eigenschap van de kleurcompositie is dat bij verwijdering van de kleur, de afbeelding in grijstint nog steeds een goede compositie oplevert. Dit betekent dat de helderheid van de kleur zo gekozen is dat een goede compositie ontstaat (naast de kleurtoon).


Vincent van Gogh: Het nachtcafé in grijstoon

In grijstoon is het schilderij van Van Gogh ook een goede compositie.

Mutual embedding
Een kleurvlak bevat kleine oppervlakten van een kleur die ook elders als groter vlak voorkomt in de compositie.

Pierre Bonnard: Dining room on the garden

In het schilderij van Bonnard komt het blauw van de lucht weer terug op de tafel. Het geel-oranje van de wanden komt terug in de boom buiten en in het fruit op de tafel.

Boundaries and hairlines
Grensvlakken en lijnen tussen twee kleuren versterken het kleureffect van aangrenzende kleurvlakken. De kleur van de haarlijn verbindt en scheidt de twee kleurvlakken. De helderheid van de kleuren verhoudt zich volgens dit schema:

A

B

C

Kleur 1

Haarlijn

Kleur 2

Donker

Middel

Licht

Donker

Licht

Middel

Licht

Donker

Middel


Vincent van Gogh: Irissen

Van Gogh gebruikt een bijna zwarte haarlijn (donker) om de blauwe kleur van de irissen (middel) te scheiden van het groen van de bladeren (licht).


Vincent van Gogh: Irissen in grijstoon
In de grijstoonversie van het schilderij zijn de drie helderheden beter te zien.

Sequence of linked color pairs
Er is in de compositie een sequentie van kleurparen die elkaar onderling versterken. Twee aangrenzende kleuren vormen een kleurpaar. De sequentie is de lijn die het oog volgt bij het bekijken van de compositie.
Henri Matisse: Nasturtiums and the danse
De sequentie begint bij Matisse bij het geel/oranje van de bloemen (Nasturtium, een eetbare bloem). Het oranje werkt tegen het blauw en paars. Het groen van de bladeren werkt tegen het rood van de vaas (complementaire kleuren). Het rood weer tegen het paars/blauw van de wanden. Het blauw/paars tenslotte tegen het oranje van de dansers.

Families of color
De kleuren waaruit de compositie is opgebouwd vormen een familie van kleuren, ze lijken op elkaar. De eenvoudigste manier om dit te doen is door een klein beetje van de ene kleur in de andere kleur te mengen en andersom.


Bonnard: Nature morte aux fruits
In dit schilderij van Bonnard lijken alle kleuren uit dezelfde familie te komen.

Color variation
Een kleurvlak is opgebouwd uit vele kleinere vlakken van bij elkaar liggende kleuren die samen de impressie van de kleur geven. Dit maakt de kleur levendig.


Natuurlijke kleurvariaties in maïs
Geen twee graankorrels van deze rode maïs hebben dezelfde kleur.
Intensity and clarity of individual color
De kleuren die de composite vormen zijn op zichzelf mooie kleuren. Dit is paradoxaal omdat een goede compositie in het algemeen (volgens de rest van deze eigenschappen) gevormd wordt door de combinatie van kleuren.

Paul Gauguin: Anna the Javanese
Misschien is het niet zo goed zichtbaar in deze foto, maar het blauw van de stoel is zeer intens en in zichzelf een schitterende kleur.

Subdued brillance
De kleuren geven "licht" terwijl ze zelf gedemp zijn. Het zijn geen felle kleuren, ze zijn verdund met wit of grijs. Of: de kleuren zijn wel fel, maar door de interactie met elkaar lijken ze gedempt.


Piero della Francesca: Koning Salomo ontvangt de koningin van Scheba
Bovenstaand is een voorbeeld van gedempte kleuren die samen licht geven.

Color depends on geometry
De kleuren werken pas als de geometrische vorm die de kleurvlakken hebben een "field of centers" karakter heeft. Een "field of centers" is opgebouwd volgens Alexanders 15 eigenschappen van vorm.


Vincent van Gogh: De zaaier

Het schilderij van de zaaier is een compositie met veel van de 15 eigenschappen (Levels of Scale, Strong Centers, Boundaries, Good Shape, Contrast, Gradients, Roughness, Simplicity and Inner Calm, Not-Seperateness). De geometrische compositie wordt versterkt door de kleur.

Labels: ,

Foto's Dissel 40 doen mee aan de wedstrijd Binnenkijken van VT Wonen

Het woonblad VTWonen (www.vtwonen.nl) houdt momenteel onder de titel Binnenkijken een fotowedstrijd. Ik heb er 7 foto's van Dissel 40 naar geupload. Je kunt de foto''s daar bekijken en er op stemmen.



Klik hier voor de Binnenkijkwedstrijd. Klik op de link "Zoek" en klik op het zoekbegrip "dissel40". Of klik op Best Beoordeeld.

Labels:

donderdag 30 oktober 2008

De boeddha

Sandra en ik hebben Antwerpen een fraaie thaise bronzen boeddha gekocht.


De boeddha

De winkel waar hij vandaan komt heet Thaish en is gelegen aan de Steenhouwersvest 9 in Antwerpen. Een winkel met heel veel mooie oosterse kunst. De boeddha staat voorlopig even op de side table in de huiskamer.

zondag 26 oktober 2008

De bouw van de vitrinekasten

In een vorig artikel heb ik het ontwerp van de vitrinekasten beschreven. Omdat ik op dat moment geen tijd had voor het bouwen, heb ik de open plek tijdelijk ingevuld met een doek. Nu is echter de tijd gekomen om de kasten echt te bouwen.


De plaats van de kasten in de plattegrond

Het ontwerp van de kasten


De werktekening

De kasten zijn gemaakt van Eliotti, een goedkoop soort grenenhout. Eliotti bevat veel verkleuringen en knoesten, maar omdat de kasten toch geschilderd worden is dat niet zo erg.


Het materiaal: Eliotti timmerpanelen

De planken zijn gezaagd op de zaagtafel en met de decoupeerzaag.


De onderdelen op maat gezaagd

De kasten zijn eenvoudig in elkaar geschroefd en gelijmd. Er ontstaan dan wel gaten in de zijwanden, maar die worden dichtgeplamuurd en de zijkanten zie je eigenlijk toch helemaal niet.


De frames in elkaar geschroefd en gelijmd

De achterwand is van 5 mm triplex, deze houdt het kastje rechthoekig. De achterwand is gespijkerd en gelijmd.


Passen van de kasten


Alle onderdelen zijn in de grondverf gezet en dan licht geschuurd en twee keer afgelakt.


Schilderen van de onderdelen

De kasten staan tegen de verhoogde vloer aan. In de zijkant van de verhoging had ik wandcontactdozen gemaakt voor kastverlichting en dergelijke. Helaas zaten ze wat laag zodat ze samen vielen met de onderste plank in de kasten. Daarom heb ik wat gaten gemaakt in die onderste plank.



Gaten voor wandcontactdozen

Nu passen de kasten over de wandcontactdozen heen.



Wandcontactdoos

De kasten overspannen niet de gehele ruimte tussen de pilaar en de kolom. Dat kan niet omdat de boekenkast 10 cm uitsteekt en dan zouden de deurtjes van het laatste kastje niet open kunnen. Ik heb dus een soort vulstuk gemaakt, waarom dan meteen de schakelaar voor de kastverlichting past.



Tussenstuk met lasdoos voor de schakelaar van de verlichting

In de onderstaande foto kun je zien waarom er hier een tussenstuk moest komen.



De plaats van het tussenstuk

De glasplaten in de kast zijn van normaal 4 mm dik vensterglas. De randen zijn geschuurd met korrel 180 schuurpapier om de scherpe kanten er af te halen. De glasplaten rusten op stalen pinnen met een rubber O-ring er omheen.



De kasten zijn geplaatst


Op de kasten zitten bovenplaten die ingelegd zijn met bamboeparket.



Bovenplaat in de klemmen

Het tussenstuk heeft een eigen bovenplaatje.


Passen van het tussenstuk en de bovenplaten


In elk kastje komen twee spotjes.



Spotje van IKEA

De spotjes zijn gemonteerd op de bovenplaat.


Spotjes op de onderkant van de bovenplaat

In de kast tegen de achterwand heb ik gootjes gemaakt waar de kabels van de spotjes in komen.

Kabelgoot

De 12V spotjes komen van IKEA, ze hebben een vermogen van 10W per stuk. IKEA levert een transformator van 60W bij drie spotjes. Een beetje overkill dus, want alle zes spotjes passen op één transformator.

De 12C 60W transformator
Het aansluiten is eenvoudig, je schuift de uiteinden van de kabels van de spotjes in connectors in de transformatorbehuizing.


Spotje met kabelgoot tegen de onderkant van de bovenplaat

Daarna heb ik tijdelijk wat "mooie" dingen in de vitrinekast gezet om het geheel een beetje aan te kleden.


Het resultaat (met flits)

Het resultaat (zonder flits)

Het ziet er heel mooi uit en het maakt deze hoek meer af. Alleen als je binnenkomt ziet het er wat rommeliger uit omdat je dan door de trap heen kijkt.

Nu nog wat mooie kunstvoorwerpen verzamelen om er in te zetten.

Labels: ,

eXTReMe Tracker